Midt på natta blir jeg alltid så filosofisk. Og også ofte inspirert. Det er da jeg jobber aller best. Kanskje det er sånn fordi det er mørkt og stille og alle andre (eller de fleste) ligger å sover. Området rundt meg kan fylles med det jeg vil.

Det er selvfølgelig ikke det at jeg ikke kan jobbe 8-16, jeg har også gjort det i mange år, men jeg bare foretrekker 20-06. 😉

—————————

 

Det er alltid gøy å snakke med folk som er lidenskapelig opptatt av det samme som en selv. Men så har man de som bare ønsker å gjøre ting fordi mange andre gjør det og det ser “kult” ut. Og for all del, det er ofte slik det starter og det er flott å ha noe å se fram mot og bli inspirert. Men som med ting flest så holder det ikke i lengden hvis du ikke gjør det fordi du virkelig vil holde på med det.

Ingenting kommer av seg selv, skal man bli flink til noe (uansett hva det gjelder) må man øve og øve og terpe. Ønsker man å nå et mål, må de fleste av oss dødlige jobbe hardt for å oppnå det. Det er her mange faller fra, mens andre skinner. Det har med hva som ligger bak og hva som er drivkraften til hver enkelt, om man ønsker det høyt nok og om man er villig til å gå inn 100 % og ofre andre ting underveis. Prioriteringer. Pågangsmot. Drivkraft. Ønsker.

To be or not to be.

(kilde: http://violentsensations.deviantart.com/)

 

————————

Mange som starter opp med nye ting ser opp mot de som allerede har “nådd til toppen”. Det er absolutt viktig å ha ting som inspirerer en og som man kan strekke seg etter, men noe av faren med dette er bare at man kan bli så fokusert på det alle andre gjør, i stede for å konsentrere seg om seg selv og eget arbied. Det viktigste er å at man jobber for å bli flinkere fordi man selv ønsker det. Og at man husker på at de som har nådd “toppen”, i mange tillfeller har kommet dit med å gjøre nettopp dette.

Uansett hva man driver med tror jeg at det viktigste er å få en forståelse for grunnprinsippene, og lære seg disse skikkelig. Hvis man får en virkelig forståelse for det som ligger bak, er det også letter å overføre dette, uavhengig av hvilken form/interface/medium/situasjon man jobber med.

Det er lett å ville løpe før man har lært seg å gå, men det vil ofte føre til at man tryner gang på gang. Å hoppe over grunnstegene og heller prøve å lage spektakulære ting med en gang kan fungere, men da er det ofte en liten dose flaks, og i de fleste tilfeller vil det ikke fungere.

Det blir som når man jobber med billakkering. Hvis du slurver med pussinga på grunningen vil slipestripene vises i lakken på sluttresultatet, eller hvis du sliper bort for mye grunning slik at litt spakkelet kommer fram, vil det blø i gjennom på lakken. Grunnlaget må være bra for at resten av arbeidet skal skinne.

—————————–

 

Tidligere i dag var jeg på workshop i forbindelse med S.T.U.F.F. og fikk testet ut Maya. Konklusjonen mot slutten av dagen var at det inneholdt mye av de samme prinsippene og funksjonene som i 3D Max (selv om de selvfølgelig også har mange forskjeller). Det er kjekt å vite, og å se selv, at gapet mellom å jobbe i andre programmer er overkommelig. Jeg tror det er viktig å kunne være fleksibel og tilpasningdsdyktig.

Når det er sagt, må jeg si at jeg blir litt sliten av alle disse “Dette er det beste og alt annet er ubrukelig!”- holdningene mange har. Det være seg snakk om programvare, utdanningsinstitusjoner, spillkonsoller, musikk eller ..ja, hva som helst. For all del, vi har alle våre preferanser og ting vi er mer lidenskapelig angående enn andre ting. Og alle må få lov å ha sine meninger. Men det å være så sneversynt at man ikke er villig til å teste ut andre ting eller til og med sette seg inn i andre menneskers perspektiv, men heller blind avfeier det, kan føre til at man går glipp av fantastiske ting.

I de fleste arbeidssitusjoner eller om man skal lage et produkt må man forholde seg til mennesker, media, kultur, ting som opptar folk, historie, kunnskap om ting som har vært, er og kommer til å bli, selv om man ikke nødvendigvis har en stor interesse for det. Om du lager noe og velger å se bort fra alle de ting som du ikke er særlig interessert i, og tror du kan komme unna med det, så tror jeg du tar feil. Mennesker er egentlig mye mer komplekse og smartere enn vi gir dem kreditt for. (Noen ganger sier jeg; folk er ikke særlig smarte, men individene er fantastiske). Individene vil se tvers gjennom et dårlig gjennomtenkt konsept, særlig dersom man ikke har tatt høyde for de tingene jeg nevnte ovenfor.

Men for all del, dette er mine subjektive meninger. Bare noen tanker i natten..

———————————-

 

♠ Gjør det som er riktig for deg, stå på og gi aldri opp! Hold på dine meninger, men ta i mot råd og vær åpen for nye løsninger, perspektiver, inspirasjoner, mennesker og til og med software/hardware. 😉

– Lillian out.

 

 

