♠ Klikk på for større versjon ♠

 

 

 

 

 

 

Tankene bak:

Jeg fikk ideen til bildet da jeg jobbet med modellering av et ansikt tidligere. Jeg så for meg den som en maske, men med øyne, som om den hadde en bevissthet og påvirkningskraft på eieren. Nesten som at masken er et eget levende vesen.

Videre fløy selvfølgelig tankene videre til hvor denne masken hadde vært, hva den hadde gjort, hvem den var og hvilke mennesker den har møtt opp igjennom tidene. (I min fantasi er den en gammel maske som har vært rundt i århundre). Videre tenkte jeg på hvem det var som eide maska akkurat nå og hvilken setting det var i. Jeg prøvde deretter og bygge opp scenen ut i fra dette.

Jeg har mine klare meninger om hva denne maska er, hvem eieren er og hva som foregår utenfor kulissene og settinga, men jeg vil ikke si for mye om det, fordi jeg gjerne vil at hver enkelt skal tolke bildet som de vil og la fantasien løpe fritt. Det er en del av grunnen til at jeg lagde bildet i utgangspunktet.

Om noen vil dele sine tanker rundt bildet i kommentarfeltene, så blir jeg glad for det. Om det er angående historien i bildet eller tekniske aspekter. Både ris og ros.

 

Bak kulissene:

Jeg visste at jeg ville ha et rundt bord i senter som maska skulle ligge på og to stoler ved siden av, som en sittegruppe foran peisen. Med lyset fra ildstedet som hovedlys. Jeg ville holde meg til mørke farger i den varme delen av fargeskalaen for å skape kontrast mot den lyse maska, men samtidig knytte det sammen mot lyset fra peisen og skape en varm atmosfære.

Stilen satte jeg til en blanding mellom viktoriansk og barokk med elementer av nyere stil med renere linjer og materialer (litt mer minimalistisk om du vil), da barokk særlig er veldig overdådig og utsmykket. Så en egen liten fusion mellom disse stilartene.

 

Eksempler på barokk og viktoriansk stil jeg brukte som inspirasjon:

 

 

Tekniske løsninger:

Scenen er laget i Autodesk 3D Max og består for det meste av editable poly objekter (en del med turbosmooth), Arch&Design-materialer, photometriske lys. Mer om dette etter hvert.

Scenen er rendret med Mental Ray.

 

Bordfoten er en cylider konvertert til edit poly for form, toppet med turbosmooth:

Unwrapet ettersom jeg skulle ha på en litt flaky maling med høy gloss.

 

 

Båndene er planes med wave-, ripple- og bend-modifyere for å få utgangspunktet til videre jobbing med de. De er senere kollapset til editable poly med turbosmooth for å finjustere vertexene til å passe omgivelsene (boka osv) til slutt:

 

 

Materialet på maska består av flere proceduralmaps som til sammen skaper en subtil, men like vel interessant look, i motsetning til hvis jeg bare hadde hatt en plain farge. Det er bl.a. brukt smoke-map og splat-map og justert størrelsesforhold, innflytelsen de forskjellige maps’ene har på hverandre og en hel del tweaking. Innstillingene for materialet sees på bildet her:

 

 

Askebegeret består av editpoly med turbosmooth, for fordypningene på sidene brukte jeg to horisontale cylindre som jeg “subtracted” fra objektet med proboolean. Her er det som ren editpoly:

 

 

For å lage askeflekken la jeg på et plane med cutout:

 

 

Cutout-bildet og askebildet:

 

 

Sigaretten består av en cylinder med 3 bend-modifyere. I tillegg er den kollapset til editpoly i etterkant for å lage litt mer “noise” og rynker på den nederste delen mot der sigaretten er stumpet. Det hele er toppet med turbosmooth. Tilslutt er den selvfølgelig unwrapet:

Jeg desaturerte den litt senere da den ble litt for “heftig” mot resten av scenen. ^^

 

 

Materialene til sigaretten:

 

 

Jeg brukte linear burn som blandingsvalg på lagene mellom sigarettpapiret og den brente delen. Det gav en fin overgang:

 

 

Her har jeg skrudd ned fargemettelsen litt og i tillegg laget en jevnere kant på enden av sigarettpapiret for å lettere matche det mot askeenden:

Bump-mapet:

 

 

Boka er en editpoly boks med turbosmooth og med en FFD(box)-modifyer:

Jeg har justert mapet litt i etterkant, for å matche bedre på kantene. Det er brukt kun UVWmap (boks) på denne. Jeg unwrapet den ikke da det meste av den lille skjønnhetsfeilen ble skult under maska og ikke hadde noe å si for det ferdige bildet.

Det som kunne vært forbedret er flaten der arkene er. Den ser litt flat ut. Så det kunne vært mulig og modellert inn noen rynker. Men jeg synes den ser grei ut i det ferdige bildet med skyggene osv i tillegg. Så til slutt lot jeg arkene være slik.

 

 

En formørket og justert versjon av teksturen jeg endte opp med til slutt og bump-mapet:

 

Teksturen til arket og bump-mapet:

 

 

Dette var mønsteret jeg ville bruke på stolene, men fargene var feil så jeg fikset det som jeg ville i photoshop.

 

Det jeg endte opp med og bump-mapet:

 

 

Materialet på bordtoppen består av et cellular proceduralmap med forskjellige farger for å få effekten som vises på det ferdige bildet. Jeg tok utgangspunkt i et mutisub-materiale med to ID-kanaler ettersom jeg ville ha det til å være ganske glossy og reflektivt på overflaten, mens underflaten (mot gulvet) ville jeg ha mindre reflektivt og mattere:

 

 

Innstillingene til “borden” som går langs siden rundt bordet:

 

 

Underveis har det selvfølgelig vært mange utprøvinger, testrenders og tweaking. Det første jeg gjorde var å bestemme vinkelen på kameraet og masken som skulle stå i fokus, slik at jeg visste hva som ble visende i det endelige bildet.

Jeg prøvde å tenke på komposisjonen i stillbildet (kameraramma) med tanke på flatene, linjene, det gyldnesnitt, kontrastene, skyggene, fargene og materialene.

 

Her er en tidlig utprøvelse med gulgrønn specles på bordet. Jeg forandret senere dette til en mer orange farge for og matche resten av settingen jeg endte opp med.

Jeg ville også ha noe dyprødt for å skape litt dramatikk og kontrast, så her er en tidlig versjon med rødt teppegulv. Jeg gikk siden bort fra dette da det ble for sterkt og jeg ville heller ha et subtil hint av rødt, så jeg endte opp med å plassere det mørkerøde på stolstoffet. Noe jeg synes fungerer mye bedre til helhetsbildet.

I tillegg synes jeg at refleksjonene og skyggene gjorde seg bedre på et mørkt semiglossy gluv og at treverk gjorde seg bedre for å skape den rette stemningen/uttrykket jeg var ut etter.

 

 

Jeg var også innom en høydramatisk scene der rommet brant og det hele står i flammer. Det var jo forsåvidt interessant, men ble bare alt for mye og jeg gikk for en mye mer subtil versjon. Det enkle er ofte det beste 😉

 

 

Scenen er bygget opp med virkelige størrelsesforhold, og ettersom jeg brukte photometriske lys er det også bygd opp et fysisk lukket rom i rundt. Jeg jobbet også bevist med materialene på omgivelsene og det som ble visende i refleksjonene. Jeg laget en rask semirealistisk peis med flammebilder innvendig, da dette blir visende litt i refleksjonene i øynene på maska.

 

 

Materialet til flammene/veggene inne i peisen er gjort veldig reflektiv og glossy for å la lyset reflektere og sprette ganske mye fra denne plassen og ut mot rommet. Én måte å fake lys fra ilden i et stillbilde. 😉

 

 

Hovedlyset i scenen er fra ildstedet og sendes ut fra et photometrisk rektangel. Fyllysene er to spotter i bakkant som jeg satte dit for å lysne opp gulvet bak bordet slik at man ser kontrastene og dybden i bildet. De er ganske svake og har ganske høy falloff verdi vs hotspot verdi for å gi myke skygger. Lyset sendes ut fra en disk (sirkel).

Først hadde jeg bare et fyllys, men jeg syntes området øverst, midt på mot stolen ble for mørkt og hadde for lite kontrast, så jeg la til et ekstra i dette området. Her er versjonen med bare et fyllys til venstre:

 

 

Her er en “ren” versjon så man lettere ser lyset. (Den er rendret på lave innstillinger så skyggene er flekkete, men man ser det basice layoutet):

 

Det siste lyset er en spotlight ovenfra ned mot maska og boka, som i tillegg er satt litt til siden. Grunnen til at jeg plasserte dette lyset var for å få litt mer kontraster og skygger/highlights på og rundt maska og boka. Også for å skape mer dramatikk og samtidig understreke hvor jeg ønsket at fokuset i bildet skulle være.

 

 

Det var godt og få sluttbildet og stemningen til å bli slik jeg hadde sett det for meg da jeg først fikk ideen rundt maska. Det er ikke alltid det er like lett og overføre idéer og fantasi til virkelige, håndfaste bilder. Jeg vil si at The making of-videoen var veldig givende å lage, da jeg fikk lagt til musikk og det ser ut som maska blir født og kommer til liv. Den understreker mer av idéen jeg hadde til historien bak og stemningen.

Men som sagt; jeg håper alle som måtte se bildet tolker det fritt og finner opp sin egen historie. Så med det gir jeg dere en siste titt og håper dere lar fantasien fly!

– Lillian out.