Tidligere her en dag satt jeg og en kompis og diskuterte bildet av Notre Dame katedralen jeg hadde modellert. Da han så på den endelige renderen (sluttresultatet/bildet), kom spørsmålet opp;” Hvordan ser man at dette ikke er et ordentlig fotografi, hvordan kan man se at det er et 3D modellert bilde?”

Jeg begynte å le, før jeg fortsatte med et øøhhh Så begynte jeg å se på bildet for å prøve og peke ut og forklare hvordan man så at det ikke var ekte. Men.. det var jo faktisk ikke så lett å vise til noe umiddelbart. (Nå skal det sies at dette ble vist på min Galaxy 2, så skjemen var i tillegg ganske liten, but still..)

Etter en stund fant jeg noe småtteri som kunne avsløre elementene bak. Men for en utenforstående så det ganske realistisk ut, i hvert fall ved første øyekast. Det var forsåvidt hele poenget med oppgaven å prøve og få sluttresultatet til å se fotorealitisk ut. Men det er alltid fint å høre det fra utenforstående. Jeg hadde jo jobbet med å bygge opp alt fra scratch, så jeg kjenner hver eneste lille kurve og polygon av den modellen. For meg er det veldig klart at det ikke er et ekte bilde. Det var derfor det var så morsomt å få et spørsmål som satte meg ut litt der og da.

Jeg kunne forklare akkurat hvordan alt var oppbygd og gjort fra start til slutt, men det var ikke det som var spørsmålet. Det var “hvordan kan man se at det ikke er ekte?” Det betyr vel at man har gjort en god jobb, forsåvidt.

 

—————————-

Det har etter hvert blitt lettere (og noen ganger nesten irriterende) å se hva som er 3D/uekte. Det brukes virkelig over alt nå til dags. Det i seg selv synes jeg forsåvidt er flott og en naturlig utvikling som nok bare kommer til å øke framover. Det som er plagsomt er når 3D (det være seg modeller, effekter eller animasjoner) prøver å framstå som realistisk, men når man klart ser at det ikke er det. Det er irriterende.

Med dette mener jeg absolutt ikke at all animasjon og 3D bør framstilles som realistisk. Det er i mange tilfeller bedre å ta en annen retning og heller gå for mer stilliserte versjoner med en god dose kunstnerisk frihet. Men om man nå først skal vise noe som skal fremstå som realistisk, så gjør det i det minste gjennomført. Og skal det ikke være realistisk, men heller stillisert (eller i annen form) så må det gjøres bevisst. Det er her forskjellen på bra og dårlig ligger. – I følge meg.

Det jeg skulle fram til da jeg begynte innlegget var at det ligger noe i det å reflektere, ikke nødvandigvis bare i jobb/skole sammenheng, men også ellers i livet. Det er én ting å vite for seg selv hvordan man gjør ting og hvorfor. Det er når du skal forkare det til utenforstående at den virkelige utfordringen kommer. Jeg tror det er viktig og kunne forklare og videreformidle idèer og metoder til andre hvis det er ønsket. Hva er vel verdien av kunnskap og det man foretar seg om det ikke kan deles?

Så fremst man ikke er en ond fyrste på jakt etter verdensherredømme, selvfølgelig. 😉 I så fall er det kanskje greit og holde kortene tett til brystet. Men for oss andre dødelige vil jeg tro at utsagnet fortsatt har hold i en sannhet.

 

 

