Da har man fått prosjektet så smått på avstand og gått over til nye utfordringer og en ny “pensum bulk”; animasjon eller nærmere bestemt objektanimasjon. Mer om dette senere.

Jeg tenkte det var greit å reflektere litt over de siste fasene av prosjektet før jeg legger det helt på hylla. Ved updaten før final renders hadde jeg jo bare så vidt begynt å legge på litt materialer. Så her følger litt mer utfyllende info om utviklingen og arbeidsmåter opp mot ferdigstillingen av prosjektet.

Det ble bl.a. brukt sylindre med bend modifyer som siden ble skalert ned og plassert etter hverandre for å skape buene oppe ved tårnene:

 

Underveis la jeg inn diverse planes med nærbilder av enkelte ting for å lettere se på referansene underveis i arbeidet, og for å slippe å hoppe mellom filer, mens heller ha dem rett ved der jeg modellerte:

 

En del steder brukte jeg litt enklere løsninger enn slik det var virkeligheten, fordi det rett og slett var veldig detaljert og masse utsmykkinger. (Dette nevnte jeg også allerede i preproduksjon at jeg kom til å gjøre). I stedet prøvde hele tiden og fokusere på helhetsbildet og hovedsakelig fange essensen, om du vil, av katedralen.

Under hele prosessen var det virkelig en utfordring å prøve å få til at ting ser ekte ut, eller fotorelistisk. Jeg oppdaget fort at bare ett eller to objekter så “fake” ut ødela det realismen for hele bildeutrykket uansett hvor realistisk resten så ut.

Jeg jobbet ganske mye med bitmapsene (photoshop) og uvw mapsene for å unngå at tilingen vistes. Dette var en stor utfordring!

Det ble også jobbet en del med fargejustering slik at jeg kunne skape et best mulig helhetsinntrykk både i forhold til logiske farger, referansebildene og den “kunstneriske friheten” i forhold fargesammensetting og harmoni i bildet.

Her har jeg photoshopet bitmapene så tilingen vises mindre på muren til katedralen og hovedtaket (det vises forsåvidt best hvis man klikker på å ser større versjoner).:

Før:

Etter:

 

Her ser man photoshopinga..

Orginalen:

 

Etter bearbeiding:

 
Før:

Etter:

Bumpmapet:

 

Orginalen:

De to jeg brukte (bearbeidet):

 

Her har jeg prøvd ut forskjellige fargetoner på gresset for å se hva som passer til resten av settingen (trærne, elva, himmelen osv.)

En ganske gul variant:

En frisk grønn variant:

En mørk grønn variant:

 

Her (i motsetning til bildet over) har jeg fikset på tilingen på muren ved elva for å bedre matche referansen (virkeligheten):

 

Så var det en del utpøvinger med lyssetting, plassering av lyset (høy/lavt, tilt opp/tilt ned), HDR-bilder, intensitet, skygger, kontraster, fargetemperatur, hvitbalanse osv. osv.

Her er altså et lite utvalg av de forkastede utprøvingene underveis:

 

Det ferdige resultatet kan sees på forrige post, som du også finner her: Final Renders.

 

 

