Da har man kommet godt i gang med Oblig1. Det gikk med “litt” tid i starten på å få inn riktige proposjoner og plassering osv. Men da hovedformene var fastsatt, ble det fort litt enklere å jobbe videre.

Det blir også å stoppe opp litt og tenke gjennom hva som vil være de beste løsningene på diverse ting underveis. Jeg ble sittende en stund å fundere på hvordan jeg skulle løse delen på enden av skipet (den lange hoveddelen av katedralen). Det var greit nok å bruke en sylinder som utgangspunkt, men det ble heller verre på taket der den skulle gå innover. Etter en del utprøvinger med mindre hell, kom jeg plutselig på taper modifieren som ble brukt i en av videoleksjonene tidligere. Jeg har aldri brukt den før, men her funket den perfekt. Ahhh! Åsså så utrolig enkelt da. Hvorfor tenkte jeg ikke på det med en gang?! 😉

Referansebildene brukes også flittig. Det blir mye veksling fram og tilbake mellom referanser og Max, og zooming og mysing. Jeg ser sikker veldig lur ut der jeg sitter med hodet på skakke og myser mens trynet beveger seg nærmere og nærmere skjermen, som om den var hypnotiserende. Hah! Akkurat som om jeg skulle se en åpenbaring da.. :p Det er nå bare sånne rare ting man gjør. Samme som at de fleste som putter på maskara åpner munnen å gaper mens den påføres, som om det hjelper med koordinasjonen! 😉 (You know it to be true!)

Ellers blir det også en god del spaserturer rundt katedralen med Google Maps Street View (som jeg har blitt veldig glad i iløpet av denne oppgaven! ;))

Men ting tar tid, selv om jeg prøver å ikke gjøre det så alt for detaljert. Forsåvidt var jeg klar over at dette prosjektet kom til å innebære x antall timer med Max (Mr Glossy) uansett, so fair enough. 🙂

Her kan du forresten lese om mitt første møte med Mr Glossy: Part 1

Og litt senere da vi inngikk et arrangert ekteskap: Part 2

 

Jeg har (som dere sikkert ser) hovedsakelig jobbet med vestfasaden og tårnene. De blir forhåpentligvis ferdig i løpet av dagen. Etterpå blir det videre jobbing med skipet og tverrskipet. I forhold til prosjektplanen ligger jeg fortsatt i rute, så det er vel bare å stå på videre!

Her er resultatet så langt:

 

 

