Prosjekt 01 – Arkitektvisualisering

Jeg føler at jeg har jobbet en del med interiør og “standar leilighet” i de foregående ukene, så jeg ville jobbe med eksteriør på denne arkitekturoppgaven.

Jeg har lenge hatt en forkjærlighet for gotisk arkitektur og her er det masse av ta av. Jeg har selv gått rundt og sett på diverse katedraler i denne stilen og blir alltid fasinert av “kjempene” innen denne sjangeren. Valget falt på Notre Dame av to grunner:

  1. Jeg har virkelig lyst til å modellere den. Jeg husker fortsatt hvor fasinert jeg ble av arkitekturen og stemningen rundt det hele allerede som 12 åring da Disney gav ut Ringeren i Notre Dame (The Hunchback of Notre Dame) i 1996.

 

For noen år siden var jeg også i Paris og fikk se hvor flott den virkelig er der den ruver over deg i all sin prakt.

2.  Det finnes plenty av referanse bilder til den.

 

Katedralen har utrolig mye utsmykkinger, statuer, gargoyles og detaljer. I forhold til tidsbegrensningen bør det nok ikke bli så alt for detaljerte modelleringer av alt. Planen er å lage det ferdige bildet litt på avstand med Seinen og gaten/parken i forgrunnen og også at perspektivet skal være litt nedenfra og opp (froskeperspektiv). På den måten mener jeg at jeg skal kunne finne en balanse på detaljnivået slik at det ferdige produktet forhåpentligvis blir seende bra ut.

 

Jeg gjorde et par raske skisser for å få proposjonene og oppbygingen litt inn i fingrene og også for å studere katedralen på et annet vis en å bare se på.

 

Referansebildene mine:

For stemningsbelysningen vil jeg prøve å skape en varm atmosfære, noe som i bildene til høyre. Dette med at bygningen er belyst nedenfra og opp og samtidig at det natulige lyset ikke er helt borte, heller solnedgang/siste rest av kveldslyset som lyser opp fasaden i med varme fargetoner. Lysene fra gatelyktene skal heller være litt kalde som en kontrast til det hele.

Jeg vil legge vekt på å gjenskape den litt slitte teksturen på muren i forgrunnen og på taket på katedralen som i dagslysbildene da dette er noe av det mest fremtredende på bildene (teksturmessig).

 

På dette prosjektet blir det nok mer enn nok av utfordringer. Men det er jo også halve vitsen. 😉 I dag ble også prosjektplanen godkjent, så da er det bare å sette i gang med modelleringen etter helga. Det gledes! 😀

 

 

