Denne oppgaven gikk ut på lyssetting. Noe jeg egentlig synes er et veldig spennende tema og som jeg har veldig lyst til og lære, da jeg vet hvor mye lyssetting kan ha og si for et ferdig produkt. Med friskt mot og stor entusiasme startet jeg med leksjonene og oppgavene. Entusiasmen og motet falt raskere enn en 5 tonns stein fra en meters høyde.

Det var vanskelig å få til akkurat det resultatet jeg ønsket. Og for ikke å snakke om introduksjonen for den onde underverdenen av rendering og rendretid. Det er kun mye grovarbeid og innstillinger man kan gjøre ved lave verdier før man skal finjustere. Når enkelte personer *kremt* trives best med konstant mental stimuli og liker å jobbe med noe hele tiden og gjerne finne løsninger og se resultater helst med en gang, og når man i tillegg super espresso mens man konstant sjekker Max for å oppdage at hele 3 nye piksler har blitt avduket, ja da kan du bare tenke deg hvordan det utartet seg..

 

Jeg føler absolutt ikke at jeg har kontroll på, eller i det hele tatt har vært inne på alt innen lyssettingsdelen. Dog det er en start, og jeg forstår noen prosent mer enn det jeg gjorde for en uke siden. Jeg må forske mye mer på dette etterhvert.

Her er i hvert fall del 1 av oppgaven min; Lyssetting i dagslys med daylight-system uten annen belysning (i hvitt claymateriale).

  

Referansebildet mitt:

På dagslys delen prøvde jeg å få fram et ganske kaldt lys (som dagslys gjerne er) og at det ikke ble for lyst inne i leiligheten ettersom det er “bare” 3 vindu, og 2 av dem er relativt små. Også det å gjennskape at lyset er ganske overeksponert i vinduene som på referansebildet, men at skyggene er ganske myke som i taket og på skapet ved vinduet (referansebildet). Det samme prøvde jeg å få fram i taket og på gulvet ved mine vindu.

 

Del 2 av oppgaven min; Lyssetting på kvelden uten daylight-system, kun med kunstig belysning fra lamper og andre lyskilder innendørs (i hvitt claymateriale).

 

Referansebildene mine:

 

På kveldslys delen ønsket jeg og skape en litt dempet belysning med duse og varme fargetoner som ved referasebilde 01 over til venstre. Men samtidig ville jeg ha en kontrast mellom lysene med noen litt kaldere toner, dog fortsatt holde det på et ganske lavt lysnivå (lav intensitet) som i referansebilde 02 over til høyre (kalde mot varme toner).

Jeg prøvde også å fordele megden av lys i leiligheten og plasseringen av kalde mot varme toner slik at kontrastene kommer best mulig fram og skaper et dynamisk uttrykk, mens det fortsatt plasseres lys der det virker noenlunde fornuftig og praktisk i realiteten.

Også her prøvde jeg å få myke skygger/lys, borsett fra de kaldere lysene under kjøkkenskapene/vifta og akvarieveggen, der jeg ville få fram litt mer sentrert lys (dog fortsatt med ganske myke skygger).

Utenom oppgaven ville jeg også prøve å rendre ut et par bilder med lyssetting og bruk av materialer, for min egen del:

      

Jeg har fortsatt utrolig mye å lære, så det er bare å sette i gang å jobbe videre.  “Until next time..”

