Forrige ukes oppgave gikk ut på å møblere rom/leiligheten fra DAMOD1, først og fremst med sofagruppe, bord, lampe og gjerne også andre møbler med props. Ettersom jeg begynte med sofagruppa, føltes det mest naturlig og fortsette innover i rommet der kjøkkenet skulle befinne seg. Så det er hovedsakelig disse rommene som ble møblert i denne omgang.

Jeg er sikker på at jeg kunne holdt på med denne oppgaven i flere måneder. Egentlig bra vi har en deadline. Ellers ville jeg sikkert endt opp som en utsultet, asosial detaljfrik med blodsprengte øyne..

Men som sagt, vi hadde en ukes deadline, så jeg fikk gjort det nødvendigste, dog det er mange ting jeg kunne tenkt meg og forbedret eller lagt til. Kanskje en gang når jeg får tid. Ha ha ha! Tid til overs.. Fritid.. Ahaha! Right!

Jeg begynte oppgaven med å finne noen referanser til bilder og mål, bl.a. på Ikeas hjemmesider (for kjøkkeninnredningen), via Google (for Smeg hvitevarene som jeg alltid har ønsket meg, men som det aldri kommer til å bli noe av), hos ruth66.no som har masse snasne 50-talls ting og møbler, da jeg ville ha inn elementer av en slik stil (for sofa, bord og krakker).

Det ble noen raske skisser av små og store ting jeg ellers så for meg jeg kunne modellere rundt om i leiligheten (den gang da jeg utolig naivt trodde jeg skulle få tid til og modellere hele leiligheten med fine små detaljer).

 

  

Skohylle, hatthylle, knagger og en sjenk/skap som det aldri ble noe av (i hvert fall ikke så langt). Kanskje likså greit. Tanken på å lage frakk eller noen slags klær som henger fint på de knaggene får meg til å krøke sammen nesten i fosterstilling!

 

Jeg laget også en rask visualisering med enkle former og farger av typen copy/paste, bare for å se raskt hva som ville fungere og ikke, og for å ha et utgangspunkt:

 

 

Sofaen gikk greit og utforme helt til jeg kom til de hvite linjene på sofaen. Det ble mye hodebry.. Og jeg kunne selvfølgelig ikke bare la de være og ha sofaen svart. Så da ble det kreative løsninger. Med både kopiering, skalering, rotering, proboolean og gudene vet hva. Det finnes helt sikkert enklere (og bedre) måter og gjøre det på, men ettersom jeg ikke kan så mye enda og absolutt må gjøre alt uansett om jeg egentlig kan det eller ikke, så ble det denne lange, tungvinte måten denne gangen:

 

Ganske tidlig så jeg at det kunne bli litt dårlig plass til en TVbenk akkurat der jeg ville ha den, så jeg tenkte jeg skulle lage et TVoppheng for veggen i stede. Men så var det da sånn; hvordan skal jeg klare å lage det, med noe som har en hvis rot i virkeligheten?! Det ble google igjen. Ohoi, det fantes da endelig nok av løsninger. Jeg falt tilslutt på en som virket mest fleksibel, så da ble det sylindre og hengsler i plenty:

 

Bordet gikk overraskende greit og og lage, til og med beina både på dette og krakkene som skulle bøyes. Det må sies at jeg brukte ei stund på å finne ut av alle aksene, vinkel, retning og diverse, men jeg fikk det til som jeg ville. Det samme gjelder fjernkontrollen. Det bare tok litt tid med alle disse knappene og vinklene:

 

Det var i løpet av helga jeg selvfølgelig ikke klarte og la vær å rote meg borti dette med materialer. Når du er helt grønn, er det ikke bare, bare. Jeg plagdes mye og lenge! Det ble slått opp i bøker, søkt på internett, F1 ble tatt opp, min stakkar kjære fikk høre om hele den lange regla (etterpå fikk jeg bare et spørrende blikk og kommentar om at det ordner seg sikkert, noe jeg i mitt tempramentsfulle øyeblikk besvarte med: “Selvfølgelig gjør det det, men det er ikke det som er poenget!” Vent nå litt.. kan man i ettertid se at det er det som er poenget!?! ;))

Vel akkurat der og da kan du si at arbeidet mitt ble litt påvirket av sinnstemningen:

♠ Klikk for større bilde ♠

 

Clay-wires:

    

 

Ferdig rendret med materialer ♣ klikk på for større bilder ♠

        

Så.. det var det jeg rakk for denne gang. Lillian out.

 

 

