I dag fikk jeg lastet ned 3D Max. Forført av den mørke, glossy velkomstsiden som informerte om at installeringen og alt var i orden, tenkte jeg; Dette gikk da uventet greit for seg. Den oppfordret meg til å trylle fram de flotteste visuelle eventyr jeg kunne forestille meg. “Er du ikke helt der enda? Fortvil ei; her har du et lass med info om hvordan du gjør dette. Gidder du ikke lese alt dette? Nada problema; her er en rekke videoleksjoner som hjelper deg fra start til slutt. Bare sett deg tilbake, senk skuldrene og la oss vise deg!” Ahh.. Fin, fin start, tenkte jeg, bysset inn i denne falske tygghetsfølelsen Autodesk-hilseren hadde lurt meg inn i.

POPP! Et vindu spretter opp og advarer meg om at hvis ikke programvaren registreres innen 30 dager, tar de fra meg alt dette i denne fantastiske subverden jeg nettopp har har blitt introdusert for. Jeg synes til og med jeg hører maskina gi fra seg et bekymrende moahahahaha! fra dypt der inne. Jeg tar selvfølgelig advarselen svært alvorlig og går vidrere for registrering.

Da blir jeg sendt til en kinesisk side.  ..helt normalt..  Ettersom jeg ikke skjønner språket så innmari godt *kremt*, lukker jeg siden og prøver på nytt. Men Autodesk samfunnet i Kina føler visst at de har for liten kundegruppe, enten det eller så ønsker de bare litt mer kulinarisk innslag, for jeg ble nok en gang sendt til samme siden. Etter å ha forsket ut x antall teorier, inkludert instillinger for språk, plassering osv. ville de fortsatt sende meg på en liten ferietur til asiatiske strøk, noe som forsåvidt er greit når jeg har tid og lyst selv. Akkurat der og da, not so much! Det var på dette tidspunktet jeg snudde ryggen til den mørke, glossy Autodeskverden og tok en laaang røykepause.

Et par hakk roligere, med uante mengder nikotin flytende i blodet, henvendte jeg meg til min gode kompis Google Translate. Han kunne fortelle meg at dette slettes ikke var kinesisk. Det var koreansk! Dumme meg… Det burde jeg ha forstått. Hah! Jiises!

Han kunne videre informere meg om at det på siden blant annet stod beskrevet innlogging med krav om brukerID og passord. Etter å motvillig ha gitt dette til mine nye koreanske venner i Autodesk, ble jeg sendt videre til en engelsk side for registrering, resten er historie. Og de levde lykkelig alle sine dager dog med en anelse skeptisisme og langt mindre sjarm. I’ll be watching you, “Mr Glossy“..

